Online Job for All. Work from home computer.
0

Motivasi Pelajar

15 Aug 2011
Share this Article on :
MotiTajuk : Meningkatkan Motivasi Pelajar Dalam Pembelajaran.
Menurut Ainon Mohd, Abdullah Hassan. (1997) . Motivasi Belajar Berfikir. µ Motivasi µ
berasal daripada perkataan Greekµmovere yang membawa maksud menggerakkan. Diambil
daripada perkataan Bahasa Inggeris,motivation. Perkataan asalnya ialahµmot ive yang juga
telah dipinjam oleh Bahasa Melayu kepadaµmotif , yakni bermaksud tujuan. Keinginan yang
keras atau semangat yang kuat pada diri seseorang yang mendorongnya untuk berusaha atau
melakukan sesuatu dengan tujuan untuk mencapai kejayaan. (Dewan Bahasa dan Pustaka, Edisi
4) merupakan perangsangan yang membangkitkan dan mengekalkan minat seseorang individu ke
arah mencapai sesuatu matlamat tertentu termasuk mengubah sikap, minat dan tingkahlaku.
Merujuk kepada kuasa dalam yang membangkit, mengarah dan mengawal minat serta
tingkahlaku manusia. (WOOLFOLK, 1990) suatu variabel perantara yang digunakan untuk
menerangkan faktor-faktor dalam diri individu, yang dapat membangkitkan, mempertahankan
dan menyalurkan tingkah laku ke arah suatu tujuan tertentu. (J. P. CHAPLIN) .
Menurut Shukri Abdullah. (2006) . Motivasi Pelajar Cemerlang, terdapat 5 konsep
penting di dalam motivasi yang perlu diketahui di dalam pengajaran dan pembelajaran. Pertama
proses dalaman yang menggerakkan, mendorong dan mengawal tingkahlaku dari semasa ke
semasa. Individu yang bermotivasi mempunyai alasan yang berbeza dengan inisiatif yang
berbeza. Contohnya , seorang pelajar yang mempunyai motivasi yang tinggi untuk menghadapi 
ujian dengan tujuan mendapat markah yang tinggi. Kedua dapat ditingkatkan dengan memberi
penekanan kepada tujuan pembelajaran. Contohnya , wahyu pertama mengenai pendidikan ialah
³Bacalah´. Ketiga dapat ditingkatkan apabila guru menarik minat belajar pelajar, mencetuskan
rasa ingin tahu pelajar, mempelbagaikan strategi pengajarandan memberikan harapan yang jelas.
Contohnya , guru menceritakan mengenai ³kenapa nombor 1 disebut satu, kenapa nombor 2
disebut dua danseterusnya´. Keempat dapat ditingkatkan dalam diri pelajar dengan memberikan
ganjaran kepada pelajar. Contohnya , memberi bintang kepada pelajar yang menyiapkan latihan
dengan cepat. Kelima dengan kecenderungan melibatkan diri dengan aktiviti- aktiviti yang
berlandaskankepada keterampilan. Contohnya , menjadi pengawas sekolah.Ciri-ciri motivasi
pula diwujudkan akibat keperluan fisiologi atau psikologi. Contohnya, seseorang yang lapar akan
berusaha mencari makanan. Selain itu, motivasi bukan diwarisi dan tidak wujud secara
semulajadi. Contohnya , jika seorang ayah mempunyai motivasi yang tinggi untuk berjaya dalam
pendidikan, adalah tidak semestinya anak-anaknya akan mewarisi motivasi yang tinggi yang
dimiliki oleh ayah. Merupakan sesuatu insentif untuk mencapai sesuatu matlamat yang
ditentukan. Contohnya , memberi ganjaran kepada pelajar yang cemerlang. Aras motivasi adalah
berkadar terus mengikut kadar keinginan. Semakin kuat keinginan mencapai sesuatu matlamat
akan menjadikan semakin tinggi motivasinya. Contohnya , semakin lapar seseorang itu, semakin
berusaha orang itu untuk mencari makanan
Menurut Mohd Sofian, Mohad Mustafa, Nooreen. (2005) . Psikologi Kejayaan Untuk
Pelajar, jenis-jenis motivasi pula merujuk kepada ahli-ahli psikologi mengklasifikasikan
motivasi kepada beberapa kategori, antaranya motivasi fisiologi dan motivasi social, motivasi
asas dan motivasi pembelajaran, motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik. Bagi motivasi
intrinsik, definisinya ialah diwujudkan semulajadi daripada rangsangan dalaman. Contoh :
mempelajari bahasa Perancis. Terdiri daripada dorongan dan minat seseorang individu untuk
melakukan sesuatu aktiviti tanpa mengharap atau meminta sebarang ganjaran. Contoh: Cuba
menyelesaikan masalah SUDOKU.
Di dalam proses belajar, motivasi intrinsik lebih berkesan mendorong pelajar dalam
belajar. Namun bukan bermakna bahawa motivasi ekstrinsik perlu dihindari sama sekali.
Motivasi ekstrinsik dapat memancing timbulnya motivasi intrinsik. Banyak pelajar yang
termotivasi secara ekstrinsik dapat berjaya dengan baik dalam belajar, seperti halnya dengan
pelajar-pelajar yang termotivasi secara intrinsik, asalkan guru dapat membantu mereka dengan
cara yang tepat sesuai dengan keperluan mereka. Ada berbagai cara yang dapat dilakukan oleh
guru dalam membangkitkan motivasi pelajar dalam belajar melalui pengembangan motivasi
ekstrinsik, seperti memberikan penghargaan atau celaan, membangun persaingan, memberikan
hadiah atau hukuman, dan memberi tahu kemajuan yang dicapai oleh pelajar. Masing-masing
cara mempunyai kelebihan-kelebihan dan kelemahan-kelemahannya sendiri. Guru harus
menentukan cara yang paling tepat sehingga berbagai kelemahan dapat dikurangi atau
dihindarkan sama sekali, dan sebaliknya kekuatan-kekuatan yang ada dikembangkan dan
dimanfaatkan sebesar-besarnya. Motivasi intrinsik pula dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan
dorongan mencapai kecekapan seseorang.( Bruner, 1966) Contoh: Bermain piano atau
menggubah lirik lagu,


Artikel Terkait:

0 comments :

Post a Comment